VAN. Uskokaa tai älkää, olen ollut kaksi viikkoa matkalla, ja olen ollut vain yhden kerran ravintolassa syömässä niin että olen maksanut itse! Vanilaiset kurdit ovat tosi iloisia kun kirjoitan kurdeista kertovaa kirjaa (Sankarimatkailijan Kaakkois-Turkki, ilmestyy tänä keväänä LIKEn kustantamana). En ehdi käydä kylässä kaikissa paikoissa mihin minut kutsutaan ja joka paikassa tarjotaan enemmän herkkuja kuin jaksan syödä....

Olin yötä Vanin Naisyhdistyksen puheenjohtajan Zozan Özgökcen luona. Zozan on tosi kiireinen nainen, joten hän syö aina aamiaista äitinsä Perivanin luona, joka asuu kätevästi saman kerrostalon yläkerrassa (alakerrassa asuu Zozanin sisko, joka saa vauvan ensi kuussa). Minäkin menin sinne ja yritin selittaa Perivanille, että minulla on kiire, joten söisin vain voileivän enkä jää odottamaan, että hän keittää teetä. Sitähän saa kuitenkin joka paikassa koko päivän. Perivan ei aivan ymmärtänyt mitä haluan. Hän keitti minulle kahvia koska luuli että olen kyllästynyt teehen.

No, olen kyllä ostanut voileipiä ja istunut Vanin Simit Sarayissa. Tässä vähän hintatietoja:

Vanin Simit Sarayissa simit-ateria maksaa liiran (noin 65 centtiä), siihen kuuluu iso simit-rinkeli (jonka päällä on seesamin siemeniä), lasi teetä ja pala juustoa.

Kun uutistoimiston pojat hakevat itselleen kebabia, minä haen juustosämpylän. Iso sämpylä, jonka välissä on paksu kerros fetajuustoa ja vihanneksia, maksaa 1,25 liiraa eli vajaan euron. Leipäkäärö, jonka sisällä on kebab-lihaa, maksaa liiran.

Istanbulin Beoglussa halusin syödä aamiaista. Kysyin yhdestä kuppilasta paljonko maksaa yksi voileipä, tee ja yksi pieni baklava. Ne olisivat kuulemma maksaneet KUUSI liiraa (noin neljä euroa). Eikä tämä ollut Taksimin kalliilla turistialueella, vaan sellaisella alueella, jossa on paljon prostioituja ja transvestiitteja.

Vinkki niille, jotka matkustavat Istanbuliin: Istiklal-kadulla on McDonalds, Starbucks ja vaikki mitä kalliita kahviloita. Paljon halvemmalla pääsee jos menee syömään pikkukuppiloihin, joita sijaitsee Istiklalin viereisellä kadulla. En muista kadun nimeä, mutta se alkaa Taksimilta, Atatürkin patsaan edesta, aivan Istiklalin vierestä. Iso juustotoast ja kupillinen (eikä lasillinen) teetä maksavat 2,50 liiraa.