Olen kohta lähdössä Tampereelle Ajankohtaisen kakkosen haastatteluun. Palaan sieltä kotiin heti oman osuuteni (viisi minuuttia) jälkeen, sillä huomenna aamulla kymmeneltä olen YLEn radiouutisten suorassa lähetyksessä. Ja kuten sanoin, suorat lähetykset eivät ole oikein minun heiniäni. Mutta harjoitusta tulee hyvää vauhtia.

MTV:n aamuhaastattelu ei ollutkaan kello kahdeksan uutisten jälkeen vaan juuri ennen niitä, joten ohjelma-ajat ovat joustavia. Kampaajaltani taisi mennä aamukahvi väärään kurkkuun kun hän katsoi televisiota ja näki takkutukkani. Heti lähetyksen jälkeen tuli tekstiviesti, jossa hän ilmoitti varanneensa minulle ajan huomiseksi.

Suomen Ankaran konsulaatista ilmoitettiin, että suurlähettiläs Maria Serenius on soittanut eilen Turkin ulkoministeriöön, mutta heidän vastauksensa konsulaatin tiedusteluun maahantulokiellostani ei ole valmis.

Turkista on kuulunut sekä hyviä että huonoja uutisia. Olen huolissani tuttavieni turvallisuudesta, sillä heitähän ei karkoiteta jos poliisi ottaa heidät kiinni....

Hyvä uutinen on se, että uutistoimisto DIHAn toimittaja Rüstü Demirkaya on vapautettu viime viikolla. (Tällä hetkellä yhtään DIHAn toimittajaa ei ole vankilassa. - En ole tavannut Rüstua koskaan, koska hän ei asu Vanissa. 

Sen sijaan Istanbulista kuului vakavia uutisia. Tuttavaperheeni taloon oli marssinut noin viisikymmentä poliisia, perheen isä ja aikuinen poika ovat nyt vankilassa ja tietokone takavarikoitu. Perheen isä oli Suomessa turvapaikanhakijana, mutta hakemus hylättiin ja hänet karkoitettiin Suomesta tänä vuonna. Prosessi oli samantapainen kuin minun karkoitukseni, hän lähti Metsälän kautta, minä Zeytinburnun ulkomaalaiskeskuksen kautta. Minulla ei ole nyt voimia paneutua tähän tapaukseen tämän enempää, mutta perheen Suomessa asuvien sukulaisten yhteystiedot saa kauttani, jos joku haluaa.