Helsingin Sanomien kulttuuriosastossa oli tänään kirja-arvostelu, jossa kerrottiin kolmesta Turkkia käsittelevästä kirjasta. Yksi niistä on Sankarimatkailijan Kaakkois-Turkki, ja olen kirjoittanut jälkisanat toiseen esiteltyyn kirjaan eli Yildizin “Turkki, kurdit ja EU”.

Tämä on minulle ensimmäinen kerta kun Hesari arvostelee kirjani. Viimeisen puolen vuoden aikana olen tehnyt monia asioita, jotka ovat aivan uusia kokemuksia.

Viime elokuussa julkaistiin ensimmäinen kirjoittamani matkaopas. Syksyllä osallistuin toimittajana EU:n kokouksiin. Joulukuussa minut pidätettiin ensimmäisen kerran elämässäni. Myöskään maahantulokielloista tai nooteista minulla ei aiempaa kokemusta. Sen sijaan olen ollut suorissakin radio- ja televisio-ohjelmissa, mutta en uutisten kohde. EU:n johtohenkilöitä en ole tavannut ennen viimeviikkoista Olli Rehnin tapaamista.

Kuten totesin juuri Voimassa ilmestyneessä kolumnissani, tämä kaikki on lisännyt itseluottamustani. Ja uusia aluevaltauksia on tulossa, kerron niistä lisää mukaa kun asiat ovat ajankohtaisia.

Turkista sen sijaan tulee koko ajan kafkamaisempia uutisia. Eilen istanbulilaisessa tuomioistuimessa (Second Sisli Criminal Court) jatkui oikeudenkäynti Turkin rikoslain artiklan 301, eli turkkilaisuuden häpäiseminen, perusteella toimittaja Hrant Dinkiä vastaan hänen Agos-lehdessä 13.2.2004 julkaistun juttunsa takia. Asian käsittelyyn ei näytä vaikuttaneen se, että Hrant Dink murhattiin kolme viikkoa sitten. (Lähde: Turkish Daily News 7.2.2007)